Instagram Kids jäihin, TikTokilla miljardi käyttäjää ja Activision-Blizzard sopi yhden oikeustapauksensa.
Lisäksi Voxin haastattelu Jason Crawfordin kanssa ihmiskunnan kehittymisestä.
Huomenta! ☕
Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!
Uutiset 🗞️
Instagram Kids jäihin
Instagramin johtaja Adam Mosseri, on julkaissut yhtiön blogissa tiedotteen, jossa hän kertoo Instagramin keskeyttävän Instagram Kids tuotteen kehittämisen. Tuotteen on tarkoitus olla versio Instagramista joka on soveliaampi 10-12 vuotiaille lapsille. Idea on saanut hyvinkin paljon kritiikkiä jo ennen Wall Street Journalin (WSJ) julkaisemia Facebook Files -artikkeleita, ja kritiikki on yltynyt artikkeleiden jälkeen. Mosserilta:
We wanted to provide an update on our work to build an Instagram experience for people under the age of 13, often referred to as “Instagram Kids.” We started this project to address an important problem seen across our industry: kids are getting phones younger and younger, misrepresenting their age, and downloading apps that are meant for those 13 or older.
We firmly believe that it’s better for parents to have the option to give their children access to a version of Instagram that is designed for them — where parents can supervise and control their experience — than relying on an app’s ability to verify the age of kids who are too young to have an ID.
While we stand by the need to develop this experience, we’ve decided to pause this project. This will give us time to work with parents, experts, policymakers and regulators, to listen to their concerns, and to demonstrate the value and importance of this project for younger teens online today.
Mosseri toteaa kirjoituksessaan, että niin YouTubella kuin TikTokilla on alle 13 vuotiaille tarkoitetut versiot sovelluksistaan.
TikTokilla miljardi käyttäjää
Sosiaalinen media TikTok ilmoitti eilen tiedotteessaan, että palvelulla on nyt miljardi kuukausittaista käyttäjää.
At TikTok, our mission is to inspire creativity and bring joy. Today, we're celebrating that mission and our global TikTok community. More than 1 billion people around the world now come to TikTok every month to be entertained as they learn, laugh, or discover something new. We're honored to be a home for our immensely diverse community of families, small businesses, and creators who transform into our favorite stars.
TikTok has become a beloved part of life for people around the world because of the creativity and authenticity of our creators. Our global community is remarkable in its ability to reach millions of people, across generations. From music, food, beauty and fashion to art, causes, and everything in between, culture truly starts on TikTok.
Whether you're in Singapore, São Paolo, Stockholm, or Seattle, we celebrate YOU – the creators who inspire us, the artists who launch chart-breaking albums, the brands who help us discover and connect with products we love, the communities who lift us up, and all the people who keep us laughing and dancing.
Ystäväni totesi, uutisen nähtyään, olevansa optimistinen TikTokin tulevaisuuden suhteen, sillä vaikka palvelulla on jo noinkin paljon käyttäjiä suurin osa hänen tutuistaan ei sitä vielä käytä. Samaa pitää paikkansa minunkin kohdalla. Omasta lähipiiristä, ehkä kolme ihmistä käyttää sovellusta aktiivisesti.
Activision-Blizzard sopi yhden oikeustapauksen
Mainitaan vielä, että peliyhtiö Activision-Blizzard on päässyt sopuun yhdestä sen monesta käynnissä olevasta oikeustapauksesta. Vastapuolena tässä kyseisessä tapauksessa oli Yhdysvaltain työpaikkojen tasavertaisuudesta vastaava komissio. Activision-Blizzard on lupautunut sovun ehtojen mukaisesti perustamaan 18 miljoonan dollarin rahaston, josta yhtiö kompensoi työntekijöitään jotka ovat kärsineet syrjinnästä työpaikalla. The Vergeltä:
The US Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) and Activision Blizzard have settled a lawsuit over the games company’s allegedly pervasive sexual harassment and discrimination. The news follows an EEOC suit filed Monday in California court that was based on a three-year investigation including cooperation from the games publisher. As part of the settlement, Activision Blizzard will create an $18 million fund to compensate employees who claim damages.
The Wall Street Journal reported last week that Activision Blizzard was in settlement talks with the EEOC, and the company said in a statement that it was “actively engaged in continued discussions with the EEOC.” In its complaint, the EEOC says it notified the company of its findings on June 15th after launching an investigation in September of 2018, then engaged in “extensive conciliation discussions” with Activision Blizzard. In addition to establishing the fund for restitution, the company agrees to cease any discriminatory practices (a position Activision Blizzard has committed to in past statements), retain a consultant to ensure compliance, upgrade its training and performance review processes to prevent future offenses, and submit to future EEOC audits.
Suosittelut 🕵️
Jason Crawfordin haastattelu ihmiskunnan edistymisestä
Jason Crawford on entinen startup ja big tech -insinööri, joka muutama vuosi sitten perusti blogin nimeltä Roots of Progress, missä käydään läpi ihmiskunnan merkittävien keksintöjen ja innovaatioiden historiaa.
Crawfordin työ on saanut inspiraatiota taloustieteilijä Tyler Cowenin ja Stripen perustajan, Patrick Collisonin, työstä ns. “kehittymisopin” (eng. progress studies) parissa.
Vox julkaisi viikonloppuna haastattelun Crawfordin kanssa, ja se oli mielestäni jakamisen arvoinen. Mielenkiintoisin kohta itselleni oli tämä, kun Crawford käy läpi taloustieteilijä Robert Gordonin argumentteja siitä, miten ihmiskunnan kehittyminen näyttää hidastuneen, ja miten tavallaan internet-teknologioiden kehitys on piilottanut tämän tosiasian.
I was skeptical about this stagnation idea at first, especially when you look at the amazing progress of computers and the internet, until I started studying progress more broadly. And eventually, I came around.
What convinced me was simply looking at how many different parts of the economy were making progress as rapid as computers and the internet, about 100 years prior. If you take the 1970-through-2020 period where we had computers and the internet, and you compare that to 1870 to 1920, in that period you had an equivalent revolution in communications technology with the telephone and radio.
At the same time, you also had about an equal magnitude revolution in electricity with the electric generator, motor, and light bulb. You had an equivalent kind of revolution in the internal combustion engine and the automobile and the airplane. You had the first synthetic fertilizers with the Haber Bosch process, you had the first plastics, with Bakelite. Plus, that was also the period in which the germ theory was developed and applied in the first chlorinated water systems, and vaccines for new diseases. You have, like, five revolutions all going on at the same time.
Computers and the internet are as big as any one of those revolutions. But as big as all five of them stacked up together? I don’t think you can really make that case.
Tyler Cowen tosin on nyt Covidin aikana maininnut muutamaan otteeseen, että uskoo ns. suuren pysähdyksen olevan takanapäin, ja mRNA-rokotteet olisivat yksi merkki tästä.
Nopeet 🚀
Satya Nadellan mukaan TikTok-diili oli hyvin erikoinen.
Projektien organisoinnista isoissa teknologiafirmoissa.
(Maksumuuri) NYT kirjoitti Kiinan monimutkaisesta suhteesta peleihin.
Minäkin haluan uuden Wario-platformerin.
Millaista on työskennellä VR:n parissa/sisällä 40-50 tuntia viikossa.
Hämmentävästi, Kiina haluaa kehittää lohkoketjuja.
Casey Newtonin mielestä Facebookin pitäisi julkistaa Facebook Files -artikkeleiden taustamateriaali.