Huomenta! ☕
Tämä viikko on pyörinyt pitkälti Applen ja irtisanomisten ympärillä ja samat teemat dominoivat uutiskirjettä tänäänkin.
Transistori on arkiaamuisin ilmestyvä teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä uutiskirje, jota sponsoroi ohjelmisto- ja datakonsultointipalveluja tarjoava Three Point Consulting. Klikkaa Transistori tilaukseen ja pysy kartalla teknologiamaailman tuoreimmista käänteistä!
Uutiset 🗞️
Apple julkisti DMA -päivitykset iOS:lle
Apple julkisti eilen virallisesti muutokset joita yhtiö tekee Euroopan Unionissa sen iOS käyttöjärjestelmään ja käyttöjärjestelmän sovelluskauppa App Storeen, Digital Markets Act (DMA) -lainsäädännön seurauksena.
Kaikkein kiinnostavin muutos ovat uudet, vaihtoehtoiset liiketoimintaehdot joita Apple tarjoaa sovelluskehittäjille EU:ssa. Niiden puitteissa sovelluskehittäjät voivat jatkaa sovellustensa jakamista App Storessa vähennetyllä komissiolla, joka on joko 10 % tai 17 % sovelluksen hinnasta tai sovelluksen sisällä tapahtuvista ostotapahtumista. Lisäksi jos sovelluskehittäjä haluaa käyttää Applen maksuprosessointipalvelua, veloittaa yhtiö siitä 3 % komission. Vaihtoehtoisesti sovelluskehittäjät voivat jakaa sovelluksiaan kolmansien osapuolten sovelluskaupoissa, jolloin Apple ei ota lainkaan komissiota välistä.
Sen sijaan molemmissa tapauksissa sovelluskehittäjät sitoutuvat 0,50 €:n teknologiamaksun jokaisesta uniikista vuosittaisesta sovelluksen asennuksesta, ensimmäisen miljoonan asennuksen jälkeen. Tuo teknologiamaksu on käytännössä vuosittainen, sillä se koskee myös tapauksia joissa sovellus päivitetään. Eli jos Metalla on vaikka 100 miljoonaa Instagramin käyttäjää EU:ssa, joutuu yhtiö maksamaan Applelle jokaisesta 99 miljoonasta käyttäjästä 0,50 € vuodessa, eli 49,5 M€.
Kehittäjien ei ole pakko hyväksyä näitä liiketoimintaehtoja, vaan he voivat jatkaa vanhojen App Store ehtojen kanssa, jolloin he maksavat joko 15 % tai 30 % komissiota Applelle.
Developers operating under the new business terms will have the option to distribute their iOS apps from the App Store and/or alternative app marketplaces. These developers can also choose to use alternative payment processors in their EU apps on the App Store, across Apple’s operating systems.
The new business terms for iOS apps in the EU have three elements:
Reduced commission — iOS apps on the App Store will pay a reduced commission of either 10 percent (for the vast majority of developers, and subscriptions following their first year) or 17 percent on transactions for digital goods and services.
Payment processing fee — iOS apps on the App Store can use the App Store’s payment processing for an additional 3 percent fee. Developers can use a payment service provider within their app or link users to their website to process payments for no additional fee to Apple.
Core Technology Fee — iOS apps distributed from the App Store and/or an alternative app marketplace will pay €0.50 for each first annual install per year over a 1 million threshold.
Applen itsensä mukaan uudet liiketoimintaehdot vähentävät kustannuksia 99 %:lle kehittäjiä ja alle prosentti kehittäjistä joutuisi maksamaan teknologiamaksun. Apple julkaisi myös erillisen verkkosovelluksen, jossa kehittäjät voivat arvioida sovellustensa kuluja.
Muita merkittäviä muutoksia joita Apple tekee iOS:n DMA:n seurauksena on, että ensimmäistä kertaa eri verkkoselaimet voivat käyttää jotain muuta selainmoottoria kuin Applen omaa WebKitiä1:
New frameworks and APIs for alternative browser engines — enabling developers to use browser engines, other than WebKit, for browser apps and apps with in-app browsing experiences.
Toinen mielenkiintoinen muutos on, että Apple sallii pelistriimaussovellukset kuten Xboxin Xcloud Gamingin tai Geforce Nown natiiveina sovelluksina App Storessa. Aikaisemmin Apple katsoi ne omiksi sovelluskaupoikseen ja kielsi ne App Storesta.
Today, Apple is introducing new options for how apps globally can deliver in-app experiences to users, including streaming games and mini-programs. Developers can now submit a single app with the capability to stream all of the games offered in their catalog.
Apps will also be able to provide enhanced discovery opportunities for streaming games, mini-apps, mini-games, chatbots, and plug-ins that are found within their apps.
Apple vaatii lisäksi sovelluskehittäjiltä, jotka haluavat perustaa iOS:lle oman sovelluskauppansa EU:ssa todistuksen luottoluokittajilta, missä todetaan kehittäjällä olevan miljoona euroa ulkopuolisten kehittäjien tukemista varten:
In order to establish adequate financial means to guarantee support for developers and customers, marketplace developers must provide Apple a stand-by letter of credit from an A-rated (or equivalent by S&P, Fitch, or Moody’s) financial Institution of €1,000,000 prior to receiving the entitlement. It will need to be auto-renewed on a yearly basis.
Epic Games ilmoitti perustavansa tällaisen sovelluskaupan vuoden 2024 aikana ja on samalla tuomassa Fortniten takaisin iOS:lle.
Microsoft irtisanoo 1900 työntekijää peliyksiköstään
Microsoft ilmoitti eilen vähentävänsä 1900 työpaikkaa yhtiön peliyksiköstä, jossa on tällä hetkellä töissä 22 000 henkeä, joten vähennys on n. 8 % työvoimasta. Asiasta kertoi sisäisesti Phil Spencer, peliyksikön johtaja. The Vergeltä, joka sai käsiinsä Spencerin sisäisen muistion:
As part of this process, we have made the painful decision to reduce the size of our gaming workforce by approximately 1900 roles out of the 22,000 people on our team. The Gaming Leadership Team and I are committed to navigating this process as thoughtfully as possible. The people who are directly impacted by these reductions have all played an important part in the success of Activision Blizzard, ZeniMax and the Xbox teams, and they should be proud of everything they’ve accomplished here. We are grateful for all of the creativity, passion and dedication they have brought to our games, our players and our colleagues. We will provide our full support to those who are impacted during the transition, including severance benefits informed by local employment laws. Those whose roles will be impacted will be notified, and we ask that you please treat your departing colleagues with the respect and compassion that is consistent with our values.
Suurin osa leikkauksista kohdistuu Activision Blizzard -yksikköön, jonka Microsoft osti viime vuonna. Irtisanottuihin henkilöihin kuuluu mm. yksi Blizzardin perustajista, Allen Adham.
OpenAI päivitti kielimallejaan
Mainitaan vielä, että OpenAI päivitti eilen sen olemassaolevia malleja ja esitteli kaksi uutta upotemallia:
We are releasing new models, reducing prices for GPT-3.5 Turbo, and introducing new ways for developers to manage API keys and understand API usage. The new models include:
Two new embedding models
An updated GPT-4 Turbo preview model
An updated GPT-3.5 Turbo model
An updated text moderation model
Uuden GPT-3.5 Turbon on määrä olla 25 % - 50 % edeltäjäänsä halvempi:
Next week we are introducing a new GPT-3.5 Turbo model,
gpt-3.5-turbo-0125
, and for the third time in the past year, we will be decreasing prices on GPT-3.5 Turbo to help our customers scale. Input prices for the new model are reduced by 50% to $0.0005 /1K tokens and output prices are reduced by 25% to $0.0015 /1K tokens. This model will also have various improvements including higher accuracy at responding in requested formats and a fix for a bug which caused a text encoding issue for non-English language function calls.
Uuden GPT-4 Turbon kanssa yhtiö on pyrkinyt tekemään mallista vähemmän “laiskan”:
Today, we are releasing an updated GPT-4 Turbo preview model,
gpt-4-0125-preview
. This model completes tasks like code generation more thoroughly than the previous preview model and is intended to reduce cases of “laziness” where the model doesn’t complete a task. The new model also includes the fix for the bug impacting non-English UTF-8 generations.
Suosittelut 🕵️
Matthew Ballin essee pelialan talousahdingosta
Kuluneella viikolla niin Microsoft kuin Riot Games ovat ilmoittaneet isohkoista irtisanomista omissa peliyksiköissään. Matthew Ball, joka toimi aikoinaan Amazon Studiosin strategiajohtajana ja joka nykyään sijoittaa metaverse- ja peliyhtiöihin julkaisi alkuviikosta kattavan esseen pelialan taloudellisesta ahdingosta. Ballin mukaan pelialalla irtisanottii viime vuonna peräti 10 500 työntekijää.
Vaikka viime vuonna julkaistiin läjäpäin mahtavia pelejä, kasvoi pelialan liikevaihto nimellisesti vuoteen 2022 verrattuna vain 1,1 %. Alan liikevaihto on esimerkiksi vuoteen 2020 verrattuna edelleen 4,1 % alhaisempi. Inflaatioon suhteuttuna nuo luvut ovat vielä huonommat:
In nominal terms, U.S. consumer spend on video games (including software, hardware, and accessories across all platforms, but excluding Web3/NFTs) was $57.2 billion in 2023, up only 1.1% over 2022, which had fallen 5% versus 2021. Compared to 2021, spending in 2023 is therefore still down 4.1%. Compared to 2020, revenues are up only 2.0%, with an anemic 0.7% compound annual growth rate (CAGR). 2019 is the most favorable comparison, as 2023 is up 27% since (6.2% compounded), but this reference frame is misleading, as 91% of the growth happened in 2020.
These are not great numbers. And worse still, these numbers are nominal in a time that has seen 40-year highs in inflation, with average U.S. CPI up 19% since 2019. In real terms, U.S. gaming revenues in 2023 are 2.1% under 2022, 14.3% under 2021, 13.6% under 2020, and up only 6.9% from 2019 (1.7% CAGR). In contrast, real GDP growth in the United States has averaged 2.0% annually since 2019 and 3.1% since 2020, meaning that the gaming industry has fallen well short of the average sector for three years. This shortfall occurred despite the first industry-wide price hike for premium games in decades, with many publishers announcing that new releases for Generation 9 consoles (which launched November 2020) would be $70, not $60, a jump of nearly 17%.
Isojen pelistudioiden kannattavauus on myös heikentunyt sillä ns. AAA -pelien budjetit ovat paisuneet:
A lot of the challenge here is economical. In addition to the aforementioned increases in costs per developer, the number of people needed to produce a AAA game have grown as publishers expand the scale and scope of their games —more and higher-fidelity cinematics with professional motion capture and vocal performances, greater environmental and enemy diversity, more thoughtful NPCs and side quests. The enormity of this effort is easy to measure, as is the output.
In the 1990s, an average AAA open-world title like 1998’s The Legend of Zelda: Ocarina of Time for the Nintendo 64 might require only tens of megabytes, with the largest reaching 1–1.5GB (the 1997 PlayStation title Final Fantasy 7, which required three CDs to play). By the late 2010s, the smallest of these titles was 15GB and the largest would pass 200GB (2016’s Final Fantasy XV). According to Nexon, one of the world’s largest video game publishers, the average tally of staff credits for an open-world action game has grown from roughly 1,000 in 2007 to over 4,000 by 2018, with costs growing 2.5x through that time (roughly 4x by 2024).
Koko essee on lukemisen arvoinen jos pelialan taloustilanne kiinnostaa.
Nopeet 🚀
Epicin Tim Sweeney ei ollut vakuuttunut Applen tekemistä muutoksista App Storee Euroopassa.
Teslan osake laski eilen heikon osavuosikatsauksen jälkeen yli 12 % ja sillä oli huonoin päivä pörssissä sitten vuoden 2020.
Dyson viljelee ja myy mansikoita Isossa-Britanniassa.
Motherduck julkaisi text-to-sql -mallin DuckDB:tä varten.
Tyler Cowen vieraili How do you use ChatGPT -podcastissa missä hän kertoi miten käyttää ChatGPT:tä päivittäin.
Github -repo Andreessen Horowitzilta eri kielimallisovellusten arkkitehtuureista.
Ihmispelaajien taso Go:ssa on parantunut AlphaGon julkaisun jälkeen.
Intelin osake laski jälkipörssissä melkein 10 % odotettua huonomman osavuosikatsauksen jälkeen.
Jos käytät esimerkiksi Chromea iOS:llä, se on käytännössä Safari joillain kosmeettisilla muutoksilla. Tämän muutoksen myötä Chromen voisi olettaa pyörivän Googlen v8:lla, minkä päällä se toimii esimerkiksi Linuxissa, Windowsilla tai Macilla.