YouTuben uudet säännöt rokotemisinformatiosta, Googlen haun uusista ominaisuuksista ja Facebook julkaisi sisäisiä raporttejaan.
Lisäksi Protocol kirjoitti Electronic Artsin mobiilipelistrategiasta.
Huomenta! ☕
Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!
Uutiset 🗞️
YouTube poistaa rokotteista väärää tietoa levittävän sisällön
Suoratoistoalusta YouTube on kertonut päivittävänsä yhteisösääntöjään niin, että jatkossa alustalta poistetaan kaikki rokotteista väärää tietoa sisältävä sisältö. Video yhtiön ilmoituksesta alla.
YouTuben sääntöihin on jo aikaisemmin kuulunut, että alustalla ei saa levittää väärää tietoa tietynlaisista lääketieteellisistä faktoista, mutta päivitetty säännöstö laajentaa tätä käytäntöä kattamaan kaikki rokotukset jotka ovat WHO:n tai paikallisten terveysviranomaisten hyväksymiä. Yhtiön blogista:
Crafting policy around medical misinformation comes charged with inherent challenges and tradeoffs. Scientific understanding evolves as new research emerges, and firsthand, personal experience regularly plays a powerful role in online discourse. Vaccines in particular have been a source of fierce debate over the years, despite consistent guidance from health authorities about their effectiveness. Today, we're expanding our medical misinformation policies on YouTube with new guidelines on currently administered vaccines that are approved and confirmed to be safe and effective by local health authorities and the WHO.
Our Community Guidelines already prohibit certain types of medical misinformation. We've long removed content that promotes harmful remedies, such as saying drinking turpentine can cure diseases. At the onset of COVID-19, we built on these policies when the pandemic hit, and worked with experts to develop 10 new policies around COVID-19 and medical misinformation. Since last year, we’ve removed over 130,000 videos for violating our COVID-19 vaccine policies.
Google kertoi sen haun uusista ominaisuuksista
Hakukoneyhtiö Google järjesti eilen toista kertaa Search On -tapahtuman, jossa yhtiö kertoi miten se kehittää ja päivittää omaa hakupalveluaan. Videon tapahtumasta voi katsoa alla.
Merkittävin uutinen mistä yhtiö kertoi oli sen hakuihin tulevassa olevasta ominaisuudesta, joka antaa niille enemmän kontekstia. Tämä on mahdollista uuden neuroverkkomallin Multitask Universal Modelin eli MUM:n ansiosta. Yhtiö kertoi MUM:sta jo sen toukokuisessa I/O tapahtumassa, mutta jakoi sen kyvykkyydestä nyt lisätietoja. Yhtiö blogista:
Earlier this year at Google I/O, we announced we’ve reached a critical milestone for understanding information with Multitask Unified Model, or MUM for short.
We’ve been experimenting with using MUM’s capabilities to make our products more helpful and enable entirely new ways to search. Today, we’re sharing an early look at what will be possible with MUM.
In the coming months, we’ll introduce a new way to search visually, with the ability to ask questions about what you see. Here are a couple of examples of what will be possible with MUM.
With this new capability, you can tap on the Lens icon when you’re looking at a picture of a shirt, and ask Google to find you the same pattern — but on another article of clothing, like socks. This helps when you’re looking for something that might be difficult to describe accurately with words alone. You could type “white floral Victorian socks,” but you might not find the exact pattern you’re looking for. By combining images and text into a single query, we’re making it easier to search visually and express your questions in more natural ways.
Yhtiö kertoi myös päivittävänsä itse hakusivuston ulkonäön ja tuovansa Lens-kuvahakupalveluun enemmän verkkokauppaa edistäviä ominaisuuksia.
Facebook ja WSJ jakoivat Facebookin sisäisiä raportteja
Sosiaalisen median yhtiö Facebook on julkaissut kaksi tutkimusraporttia, joita Wall Street Journal (WSJ) käytti Facebook Files -artikkeleissaan. Yhtiö päivitti ne viime sunnuntaina julkaistuun blogikirjoitukseen, missä yhtiön tutkimusjohtaja, Pratiti Raychoudhury, kirjoitti vastineen WSJ:lle.
Update on September 29, 2021 at 4:43PM PT: Earlier today, we provided Congress with the two full research decks that were the primary focus of the Wall Street Journal’s mischaracterization of internal Instagram research into teenagers and well-being. We added annotations to each slide that give more context because this type of research is designed to inform internal conversations and the documents were created for and used by people who understood the limitations of the research. Now, we’re publicly releasing these two research decks with annotations.
Instagram Teen Annotated Research Deck 1
Instagram Teen Annotated Research Deck 2
Lähes heti tämän jälkeen, WSJ julkaisi em. kahden lisäksi neljä muuta Facebookin raporttia, joita lehti käytti artikkeleidensa taustamateriaalina. Raportit liittyvät mm. Instagramin vaikutuksiin teini-ikäisten mielenterveyteen.
Teen Girls Body Image and Social Comparison on Instagram—An Exploratory Study in the US.
Social comparison: Topics, celebrities, Like counts, selfies.
Suosittelut 🕵️
Electronic Arts ja mobiilipelit
Protocolilla on erinomainen syväluotaus Electronic Artsin (EA) mobiilipelistrategiaan, ja siihen miten yhtiö on muuttanut suhdettaan älypuhelimiin vakavasti otettavina pelialustoina.
EA isn't renewing its efforts just through acquisitions. It's also doing the once-unthinkable: bringing big-budget console and PC shooters to mobile, too, so that major franchise hits like Apex Legends and Battlefield can have a presence on smartphones. "It wasn't that long ago — three or four years ago — that shooters weren't really that viable on a mobile device," Karp said. "Now you're starting to see great brands and great franchises really break through."
With Apex Legends, EA is reportedly partnered with Tencent, which through its subsidiaries Lightspeed & Quantum and TiMi Studio Group has been instrumental in bringing games like PlayerUnknown's Battlegrounds and Call of Duty to mobile. Tencent is also effective at helping such games take off in China's competitive and regulation-fraught mobile market.
Ainoa ison budjetin peli mitä olen tähän mennessä kännykällä pelannut on Genshin Impact. Muita esimerkkejä näistä ovat Call of Duty ja Fortnite, joista jälkimmäinen on tunnetusti poistunut mobiilialustoilta.
Yksi kysymys mikä minulla pyörii mielessä on se, että miten iso vaikutus Tencentin (mahdollisella) heikkenemisellä ja ehkä laajemmin, Kiinan lisääntyneellä videopelisääntelyllä, on pelialalle? Tuossa Protocolin artikkelissa mainitaan miten EA:kin tuo Apex Legendsin (menestynyt ammuskelupeli) mobiilille Tencentin kanssa. Tencent on ollut isona sijoittajana monissa tärkeissä peliyhtiöissä viimeisen 10 vuoden aikana (Riot, Supercell, Epic) joten sen heikkenemisellä voisi kuvitella olevan jokin vaikutus koko alaan.
Tai sitten ei. Voi myös olla, että sijoittajilla on nyt niin paljon rahaa investoitavana, että kukaan ei edes huomaa Tencentin vähentynyttä aktiivisuutta. Tai ehkä sääntely ei ylipäätään heikennä Tencentin asemaa juuri ollenkaan, vaikka yhtiön osakkeen arvo on laskenut peräti 20 % tämän vuoden aikana.
Nopeet 🚀
Stripe täytti kymmenen.
(Maksumuuri) Bloomberg väittää, että pelinkehittäjillä olisi kehitysversioita tulevasta Nintendo Switch Prosta.
Nintendo kieltää em. väitteet.
(Maksumuuri) Deliveroo lähtee mukaan quick commerceen.
Affirm aikoo tukea kryptoja.
Miten IBM menetti asemiaan pilvessä.
AWS:n lambdat saa nyt ARM:n päällä.
Cloudflaren R2 kustannuksista.