Tesla kertoi rakentavansa robotteja, Facebook julkisti virtuaalikonferenssiohjelmiston ja OnlyFans poistaa pornon alustaltaan.

Lisäksi satunnaisia ajatuksia Metaversestä.

Huomenta! ☕

Olipas uutispäivä.

Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!

Uutiset 🗞️

Tesla kertoi rakentavansa humanoidirobotteja

Autovalmistaja Tesla on kertonut rakentavansa humanoidirobotteja. Asia tuli ilmi Teslan tekoälypäivillä, ja siitä kertoi yhtiön johtaja Elon Musk. Ensimmäisen prototyypin pitäisi olla valmis ensi vuoden puolella ja yhtiön tavoitteena on, että robotit pystyisivät tekemään samanlaisia fyysisiä töitä kuin mitä ihmiset nyt. Asiasta raportoi mm. Wall Street Journal (WSJ):

Elon Musk doubled down on Tesla Inc.’s embrace of artificial intelligence after a week of intensifying scrutiny of the advanced driver-assistance features sold by the electric-vehicle maker.

Mr. Musk, Tesla’s chief executive, said Tesla would build a robot in a human form that could perform repetitive tasks, with a prototype to be ready next year. It would draw on some of the technology Tesla has developed for vehicles, he said Thursday during an event in Palo Alto, Calif., around artificial intelligence, or technology designed to mimic the way humans think.

Tesla, which has delivered far fewer vehicles than more established rivals, has risen to become the world’s most valuable car maker as investors bet in part on the potential of its technology.

“Tesla is much more than an electric-car company,” Mr. Musk said.

The deployment of such robots could fundamentally change the economy, potentially alleviating labor shortages, he said. “In the future, physical work will be a choice,” Mr. Musk said, adding that long-term, such a robot could make it necessary to provide a universal basic income, or a stipend to people without strings attached.

Alla vielä video julkistuksesta:


Facebook julkisti VR-työtilat ja otti askeleen kohti Metaverseä

Facebook on julkistanut tiettävästi ensimmäisen VR-sovelluksen joka on suunnattu työpaikoille: Virtuaalikonferenssisovellus Horizon Workoomsin. Workrooms-palavereihin voi osallistua VR-avatareita käyttäen tai sitten ihan normaalisti videopalaverin muodossa. Oculuksen yritysblogista:

Workrooms is our flagship collaboration experience that lets people come together to work in the same virtual room, regardless of physical distance. It works across both virtual reality and the web and is designed to improve your team’s ability to collaborate, communicate, and connect remotely, through the power of VR—whether that’s getting together to brainstorm or whiteboard an idea, work on a document, hear updates from your team, hang out and socialize, or simply have better conversations that flow more naturally.

Workrooms brings some of our best new technologies together for the first time into one experience on Quest 2. Using features like mixed-reality desk and keyboard tracking, hand tracking, remote desktop streaming, video conferencing integration, spatial audio, and the new Oculus Avatars, we’ve created a different kind of productivity experience.

We’ve been using Workrooms to collaborate here at Facebook already, and we think it’s one of the best ways to work if you can’t be physically together.

Mm. The Vergen toimittaja pääsi kokeilemaan itse tuotetta ja kirjoitti sen vaikutelmista. Zuck itse taas antoi haastattelun CBS:lle Workroomista ja Metaversestä:


OnlyFans poistaa pornon alustaltaan

Mainitaan vielä, että tilaussivusto OnlyFans on kieltämässä pornon alustaltaan, ainakin osittain sijoittajiensa painostuksesta. Axios julkaisi eilen artikkelin, missä se kävi läpi miten OnlyFansin on ollut vaikeuksia saada lisärahoitusta, vaikka alusta on kasvanut hyvinkin nopeasti. Axioksen mukaan sijoittajia epäilyttää alustan käyttö pornon levittämisessä. Muutama tunti Axioksen artikkelin jälkeen yhtiö kertoi itse poistavansa pornon alustaltaan. OnlyFansiin voi tosin edelleen julkaista alastonkuvia, mutta niiden täytyy olla linjassa yhtiön yhteisökäytäntöjen kanssa. New York Timesiltä (NYT):

OnlyFans, a social media platform where users can sell subscription access to content, said on Thursday that it would ban sexually explicit imagery starting in October.

The company said in a statement that it would block users from posting explicit photos and videos at the request of its “banking partners and payout providers.” OnlyFans said it would still allow people to post imagery containing nudity that complied with its guidelines.

“In order to ensure the long-term sustainability of the platform,” the company said, “we must evolve our content guidelines.”

A spokeswoman for the company did not respond to questions about who had made the request or what had prompted the shift.

The change comes as OnlyFans has struggled to secure funding from investors who are hesitant to associate with the company’s sexually explicit material, Axios reported.

Twitterissä asiaan suhtauduttiin hämmennyksellä:

TechCrunchissa oli analyysiä siitä, miten tässä olisi kryptovaluuttoihin perustuvalla sovelluksella mahdollisuus täyttää tyhjiö jonka OnlyFans markkinoille jättää.


Suosittelut 🕵️

Satunnaisia ajatuksia Metaversestä

Lupasin eilen, että kirjoitan tämän päivän uutiskirjeeseen omia ajatuksia Metaversestä nyt kun se on hypesyklin huipulla. Olen luonteeltani (parantumaton) optimisti, joten innostun usein uusista ajatuksista ja niin myös Metaversen kohdalla. Tosin tässä tapauksessa on hyvä todeta, että Metaverse ei ole hirveän uusi ajatus. Ben Thompson muistutti siitä aikaisemmin tässä kuussa, huomauttamalla, että koko konsepti on Neal Stephensonin 1992 Sci-Fi-kirja Snow Crashista. Eli idea ei ole uusi, mutta miksi kaikki nämä yhtiöt nyt yhtäkkiä puhuvat siitä?

Epic ja Tim Sweeney ovat jo monta vuotta yhdistäneet Metaversen Fortniteen joten heidän kohdallaan viimeaikainen mediahuomio on mielestäni pitkäaikaisen strategian osittaista validaatiota. Yhtiö esim. argumentoi keväällä Apple-oikeudenkäynnissä, että Fortnitea ei pitäisi ajatella pelinä vaan Metaversenä.

Facebookin Metaverse suunnitelmiin suhtaudun hieman kyynisemmin, sillä ainakin osittain aloitetta ajaa yhtiön tarve irrottaa itsensä Applen ja Googlen hardware-alustoista ja rakentaa oma sellainen Oculuksen muodossa. Toisaalta, yksi viimeaikoina yleistynyt sentimentti Facebookista on, että yhtiön tulevaisuuteen voi suhtautua hyvinkin optimistisesti sillä se on viimeinen isoista teknologia-yrityksistä, jota edelleen johtaa yrityksen perustaja. Zuckilla on käytännössä kaikki rahkeet muuttaa yrityksen luonnetta radikaalistikin, ja huhujen mukaan melkein 20 % Facebookin työntekijöistä työskentelee nyt VR:n parissa.

Vielä vähän aikaa sitten, Metaverse-keskustelu aiheutti itsessäni skeptisyyttä koska se vaikutti isojen yritysten PR-stuntilta, ja varsinkin Facebookin kohdalla Oculuksen uudelleen brändäykseltä. Mutta, tuo on tarkemmin ajateltuna liian kyyninen mielipide. Fortnitesta tuli luonnollisesti maailman suurin peli, osittain Metaverseen yhdistettävien ominaisuuksien, kuten läsnäolon tunteen takia.

Fortniten lisäksi Robloxin ja Minecraftin suosio perustuu myös samoihin ominaisuuksiin. Ja kaikkia näitä pelejä edelsi lukuisat MMO-genren julkaisut, joista itsekin pelasin teininä World of Warcraftia (WoW). Tiivistetysti siis, yksi syy uskoa Metaversen tuloon on pelien n. 15 vuotta jatkunut kehitys sen suuntaan.

Toinen tärkeä osa Metaversen manifestoitumisessa on kryptovaluutat ja niiden mahdollistamat uudenlaiset virtuaaliset taloudet. WoW:ssa oli alusta alkaen yhtenä keskeisenä komponenttina pelin sisäinen talous. Pelaajat saivat kerättyä pelin sisäistä kultaa erinäisistä tehtävien suorittamisesta ja pystyivät sillä ostamaan mm. raaka-aineita muilta pelaajilta. Peliin muodostui myös hyvin nopeasti harmaa talous, missä osa pelaajista keräsi pelkästään kultaa (ns. gold farming) ja vaihtoivat tätä oikeaa rahaa vastaan pelin ulkopuolella.

Kryptovaluutat jollain tasolla mahdollistavat näiden talouksien ulottumisen pelien ulkopuolelle. Jos pelinkehittäjä rakentaa pelinsä talouden esim. Ethereumin ERC-20 polettien päälle, pystyy vaihtokauppaa niiden kanssa käymään kaikkien muidenkin ERC-20 polettien kanssa. Mielenkiintoinen sattuma tässä on, että yksi inspiraatio Vitalik Buterinille Ethereumin luomisessa, oli hänen (negatiiviset) kokemukset WoW:sta ja siitä miten peli firma saattoi mielivaltaisesti vähentää hahmojen voimatasoja:

I was born in 1994 in Russia and moved to Canada in 2000, where I went to school. I happily played World of Warcraft during 2007-2010, but one day Blizzard removed the damage component from my beloved warlock's Siphon Life spell. I cried myself to sleep, and on that day I realized what horrors centralized services can bring. I soon decided to quit.

Totean vielä lopuksi, että ehkä suurin syy toivoa Metaversen onnistumista on, että parhaimmillaan se luo ihmisille uusia työpaikkoja, tai ehkä paremmin muotoiltuna se mahdollistaa ihmisille uusia ansaintatapoja, joiden lisääntyminen on mielestäni nettopositiivinen asia yhteiskunnalle (yleensä, onhan tässäkin moraalisia reunaehtoja).


Nopeet 🚀