Sony esitteli uuden VR-päähineensä
Lisäksi Ben Thompson pohtii Shopifyn tulevaisuutta mainostajana
Huomenta! ☕
Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!
Uutiset 🗞️
Sony esitteli uuden VR-päähineensä
Sony on vihdoin julkistanut uuden VR-päähineen PlayStationille. Laitteen nimi on PlayStation VR2, ja se on jatkoa viisi vuotta sitten julkaistulle PlayStation VR:lle. Yhtiö paljasti satunnaisia tietoja laitteesta viime vuoden mittaan, mutta julkisti sen virallisesti vasta eilen.
Uusi laite on kevyempi kuin edeltäjänsä, ja se tukee silmien seuraamista, siinä on 4K näytöt ja parhaimmillaan 120Hz päivitysnopeus. Laitteen hintaa ja julkaisuajankohtaa yhtiö ei vielä eilen kertonut. The Vergeltä:
Sony has finally revealed the design of its next-generation PlayStation VR2 headset, after it announced it in February 2021, showed off the controllers last March, and confirmed it would be called PlayStation VR2 in January.
The new design features a similar white-and-black color scheme as the PlayStation 5 (the company says the two products were designed with each other in mind), and while it features the same broad design as the original PS VR, the new model also brings a few enhancements, including a lens adjustment dial, a new vent design, and a slight reduction in weight. And similar to the PlayStation 5 and its DualSense controller, the PS VR2 has tiny textured PlayStation icons hidden on the front and back bands of the headset.
…
The headset supports haptic feedback, eye tracking, 4K HDR, 90/120Hz frame rates, foveated rendering, and a field of view of 110 degrees, and it connects to the PS5 with a single USB-C cable.
Ei uutta Call of Duty -peliä vuonna 2023
Jatketaan peliuutisilla. Bloomberg raportoi, että Activision-Blizzardin suosituin pelisarja, Call of Duty, ei saa ensi vuonna uutta peliä, sillä peliyhtiö on tyytymätön pelien viimeaikaiseen menekkiin ja haluaa testata strategiansa muutosta. Yhtiössä ollaan huolestuneita mm. siitä, että pelejä julkaistaisiin liian tiheästi.
Call of Duty -sarja on tunnettu vuosittaisesta julkaisusyklistä, ja sarjan pelit ovat myös vuosittain maailman eniten myytyjen pelien joukossa.
Activision Blizzard Inc. will delay a Call of Duty game that had been planned for next year, the first time the franchise will be without an annual mainline release in nearly two decades, according to people familiar with the plan.
The company is pushing off the release after a recent entry in the series failed to meet expectations, leading some executives to believe that they’re introducing new versions too rapidly, said the people, who asked not to be identified because they weren’t authorized to discuss the deliberations. The decision was not related to Activision’s agreement to sell itself to Microsoft Corp. for $69 billion, the people said.
…
The delay will have a massive effect on the video game industry. Every fall since 2005, Activision has put out a new, premium entry in the lucrative shooting series. Call of Duty games regularly top yearly sales charts and have sold more than 400 million units since the series began in 2003.
Meta toi Reelsit nyt myös Facebookiin
Mainitaan vielä, että Meta on tuonut sen TikTok-kilpailija Reelsin nyt globaalisti kaikille Facebookin käyttäjille. Reelsit oli käytössä Facebook-sovelluksessa aikaisemmin vain Yhdysvalloissa. Käyttäjät voivat myös julkaista Reelsejä ristiin Facebookin ja Instagramin välillä. Yhtiö lanseeraa myös uusia työkaluja, joiden kanssa sisällöntuottajat voivat monetisoida sisältöään tehokkaammin. TechCrunchilta:
After publicly launching in the U.S. this past September, Facebook Reels today is becoming globally available in more than 150 countries. The feature, which is a key part of Meta’s response to the TikTok threat, allows creators to share short-form video content on Facebook or cross-post Reels from Instagram in order to reach a broader audience. Alongside today’s global rollout, Facebook is also introducing more creative tools and new ways for creators to make money from their Reels through advertising, and soon, Stars.
While Reels first began as a way to directly combat TikTok with a feature inside the Instagram app, Meta soon realized it could mount a more powerful counteroffensive if it also brought Facebook into the mix. As a result, the company touted during its Q4 2021 earnings that Reels is now its “fastest-growing content format by far.” The company also said Reels was the biggest contributor to growth on Instagram and “growing very quickly” on Facebook, too.
However, Reels currently monetizes at a lower rate than other content formats, like Instagram’s Feed and Stories; but Meta believes this will change over time.
Suosittelut 🕵️
Ben Thompson pohtii Shopifyn tulevaisuutta mainostajana
Ben Thompsonin tämän viikon ilmainen Stratechery-artikkeli käsittelee Shopifytä ja sen hypoteettista tulevaisuutta mainostajana. Yhtiön suurin kilpailija, Amazon, on hyötynyt valtavasti Applen ATT-muutoksista ja Amazonin online-mainosliiketoiminta on nyt maailman kolmanneksi suurinta liikevaihdolla mitattuna, Googlen ja Metan jälkeen.
Shopifyn kauppiaat taas luottivat pitkälti siihen, että hyvin kohdennetut Facebook-mainokset ajaisivat liikennettä heidän verkkokauppoihin. Nyt kun Facebookin kyky kohdentaa mainoksia on merkittävästi heikentynyt, on Shopifyllä paineita koittaa löytää kauppiailleen parempia mahdollisuuksia mainontaan.
Thompsonin mielestä Shopifyn pitäisi keskittyä oman mainosalustansa rakentamiseen, ja hieman erikoisemmin, ostaa valtavat määrät mainoksia kauppiaidensa puolesta. Tämä siksi, että Shopifyllä on tarkat tiedot mitä sen alustalla myydään ja miten myynti tapahtuu. Näiden tietojen avulla, Shopify voisi pyörittää (tilastollisesti) sofistikoituneita mainoskamppanioita kauppiaidensa puolesta, minkä pitäisi ainakin teoriassa johtaa tarkempiin ja paremmin kohdennettuihin mainoksiin. Ja samalla siis lisätä kauppiaidensa myyntiä:
This advertising network, though, would look a bit different than what you might expect. First, Shopify doesn’t have any major customer-facing properties to display ads; it could potentially build some cross-shop advertising, but that doesn’t seem very ideal for either merchants or customers. The reality is that Shopify merchants still need to find customers on other sites like social networks; the challenge is doing so without knowing who is actually seeing the ads.
Here Shopify’s ability to act on behalf of the entire Shopify network provides an opening: instead of being an advertising seller at scale, like Facebook, Shopify the company would become an advertising buyer at scale. Armed with its perfect knowledge of conversions it could run probabilistically-targeted campaigns that are much more precise than anyone else, using every possible parameter available to advertisers on Facebook or anywhere else, and over time build sophisticated cohorts that map to certain types of products and purchase patterns. No single Shopify merchant could do this on their own with a similar level of sophistication, which Facebook indirectly admitted on its recent earnings call;
…
However, Shopify could in theory run campaigns for each of its individual merchants and collate the data on the back-end; this is the inverse of Amazon’s advantage of being one website, because in this case Shopify benefits from having a hand in such a huge number of them.
Nopeet 🚀
Aikasarjatietokanta Timescale kertoi 110 miljoonan dollarin rahoituskierroksesta.
GraphQL-palvelu Hasura kertoi 100 miljoonan dollarin rahoituskierroksesta.
Kokemuksia SaaS:n pyörittämisestä.
Square Enix on tyytymätön peliensä myyntiin.
Spotifyn musiikkisoitin autoihin on nyt saatavilla.
(Maksumuuri) Aktiivisuus OpenSeassa on hiipunut sivustolla paljastuneiden huijausten jälkeen.
Hehkutusta Wordlesta.
Slack oli eilen alhaalla.
Casey Newton analysoi Truth Socialia.