Kryptomarkkinoilla volatiilisuutta, Applen syksyn laitetapahtuma 14. syyskuuta ja Microsoft lanseerasi uutispalvelun.

Lisäksi videopelien kasvaneista kustannuksista.

Huomenta! ☕

Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!

Uutiset 🗞️

Kryptomarkkinoilla volatiilisuutta

Samaan aikaan eilen kun El Salvador otti bitcoinin käyttöön laillisena valuuttana, kärsivät kryptomarkkinat isoista hintojen heilahduksista. Bitcoinin hinta laski päivän päätteeksi n. 9,2 % ja Etherin peräti n. 12 %. Volatiilisuudesta johtuen mm. Coinbasella ja Krakenilla oli ongelmia prosessoida osto- ja myyntitransaktioita. Tämän lisäksi El Salvadorin kryptolompakon Chivon, lanseerauksessa oli myös mutkia matkassa. Reutersilta:

The price of cryptocurrencies plunged and crypto trading was delayed on Tuesday, a day in which El Salvador ran into snags as the first country to adopt bitcoin as legal tender.

Shares of blockchain-related firms also fell as crypto stocks were hit by trading platform outages. But the major focus was on El Salvador, where the government had to temporarily unplug a digital wallet to cope with demand.

Bitcoin, the world's biggest and best-known cryptocurrency, tumbled more than 17% to $43,000 before paring some losses to trade down 9.20% at $47,140.27. Earlier bitcoin had hit a session high of $52,948.00.

Smaller rival ether , the coin linked to the ethereum blockchain network, fell 11.99%.

Major cryptocurrency exchanges Coinbase Global Inc (COIN.O) and Kraken said they faced delays in some transactions on their platforms.

Yksi päivän erikoisimmista käänteistä tapahtui kun El Salvadorin presidentti, Nayib Bukelele, twiittasi bitcoinin hinnan laskuun liittyen, El Salvadorin “ostaneen dippiä”.


Applen syksyn laitetapahtua 14. syyskuuta

Teknologiayhtiö Applen syksyn laitetapahtuman päivämäärä on 14. syyskuuta, eli ensi viikon tiistaina. Yrityksen markkinajohtaja Greg Joswiak twiittasi tapahtumasta myös teaser-videon, jonka moni tulkitsi olevan jonkinlainen viittaus myös Applen tuleviin AR- ja VR-aloitteisiin.

Applen odotetaan esittelevän ainakin uusi iPhone ja Apple Watch. Lisää asiasta voi lukea mm. The Vergen sivuilla.


Microsoft Start

Mainitaan vielä, että teknologiayhtiö Microsoft lanseerasi eilen oman, kuluttajille suunnatun räätälöidyn uutispalvelun, nimeltä Microsoft Start. Palvelu on tarkoitus integroida tiiviisti Windows 10:een ja 11:sta. Techcrunchilta:

Microsoft today is introducing its own personalized news reading experience called Microsoft Start, available as both a website and mobile app, in addition to being integrated with other Microsoft products, including Windows 10 and 11 and its Microsoft Edge web browser. The feed will combine content from news publishers, but in a way that’s tailored to users’ individual interests, the company says — a customization system that could help Microsoft better compete with the news reading experiences offered by rivals like Apple or Google, as well as popular third-party apps like Flipboard or SmartNews.

Microsoft says the product builds on the company’s legacy with online and mobile consumer services like MSN and Microsoft News. However, it won’t replace MSN. That service will remain available, despite the launch of this new, in-house competitor.

To use Microsoft Start, consumers can visit the standalone website MicrosoftStart.com, which works on both Google Chrome and Microsoft Edge (but not Safari), or they can download the Microsoft Start mobile app for iOS or Android.


Suosittelut 🕵️

Videopelien kasvaneet kustannukset

Sonyn entinen Playstation-pomo, Shawn Layden, antoi viime viikolla haastattelun Bloombergille. Layden oli Sonyllä töissä yli 30 vuotta, ennenkuin jäi yhtiöstä pois vuonna 2019. Mielenkiintoisin osuus haastattelussa on Laydenin kommentti videopelien jatkuvasti nousevista valmistuskustannuksista. Laydenin mukaan isoimpien PlayStation 4 -pelien budjetti oli n. 100 miljoonaa dollaria, ja että hän odottaa isojen PlayStation 5 -pelien budjettien ylittävän 200 miljoonaa dollaria.

During an hourlong conversation, Layden and Streamline CEO Alexander Fernandez talked about how the company is aiming to promote diversity by recruiting talent remotely across the world. The pair discussed their attempts to chase the elusive “metaverse,” a buzzword referring to the intersection of video games and other media. And Layden sounded an alarm about the video game industry heading down an unsustainable path.

Game development “seems to double in cost every platform,” Layden said, noting that his budgets for recent big PlayStation 4 titles each hit $100 million. “If we can’t stop the cost curve from going up, all we can do is try to de-risk it. That puts you in a place where you’re incentivized toward sequels.” He predicted that PS5 games will cost $200 million to make and that prices will continue to grow exponentially from there.

The result of these higher budgets is an endless cavalcade of stale annual releases in ubiquitous series like Call of Duty and Madden. At the same time, every publisher is chasing the latest billion-dollar trends, from Candy Crush to Fortnite to Roblox. “What happens there is you end up with 3-4 silos of games or game types that continue to exist, and variety is squeezed out,” Layden said. His former company reflects that strategy as well, with a focus on blockbusters above all else

Yhden lääkkeen näihin kustannuksiin voisi kuvitella olevan tekoälypohjaiset työkalut pelien tekemisessä. Ainakin teoriassa tulevissa peleissä voisi kuvitella kuulevansa synteettistä dialogia esimerkiksi Amazonin Pollyn generoimana, tai videopelihahmojen kasvojen generoinnin voisi ulkoistaa jonkinlaiselle This human does not exist -tyyliselle palvelulle. Voi myös olla, että isoimmat videopelit pysyvät kalliina, mutta pienet kehittäjätiimit pystyvät luomaan entistä vaikuttavampia pelejä, rajatuilla resursseilla.

Oli miten oli, koen, että pelit ovat juuri nyt hyvin mielenkiintoisessa asemassa. Kryptovaluutoilla on ihan realistinen mahdollisuus mullistaa niiden liiketoimintamallit ja tekoälyllä alentaa pelin tekemisten kustannuksia ja samalla kynnystä ylipäätään pelien tekemiseen.


Nopeet 🚀