Kiina rajoittaa lasten pelaamista, Apple panostaa klassiseen musiikkiin ja ByteDance osti VR-startupin.

Lisäksi osto-opas ensimmäiseen NFT:hn.

Huomenta! ☕

Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!

Uutiset 🗞️

Kiina rajoittaa lasten pelaamista

Kiinan valtio on päättänyt rajoittaa alaikäisten videopelien pelaamista kolmeen tuntiin viikossa. Uusi käytäntö virallistettiin maanantaina, mutta huhuja ja spekulaatioita tästä on pyörinyt jo tovin. Sääntelyn mukaan, lapset saavat pelata perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin klo 20 -21 välisen ajan aikana. Asiasta uutisoi mm. Reuters:

China has forbidden under-18s from playing video games for more than three hours a week, a stringent social intervention that it said was needed to pull the plug on a growing addiction to what it once described as "spiritual opium".

The new rules, published on Monday, are part of a major shift by Beijing to strengthen control over its society and key sectors of its economy, including tech, education and property, after years of runaway growth.

The restrictions, which apply to any devices including phones, are a body blow to a global gaming industry that caters to tens of millions of young players in the world's most lucrative market.

They limit under-18s to playing for one hour a day - 8 p.m. to 9 p.m. - on only Fridays, Saturdays and Sundays, according to the Xinhua state news agency. They can also play for an hour, at the same time, on public holidays.

Tätä kirjoittaessa kiinalaisen peli- ja someyhtiö Tencentin osake on n. 3,6 prosentin laskussa, samoin Tencentin kilpailijan Neteasen.

Tämä tuntuu aivan päättömältä säännöltä, ja olen yrittänyt löytää sille omaan maailmankatsomukseen sopivaa selitystä. Kaverini linkkasi minulle Noah Smithin twiitin elokuun 20. päivältä, joka on toistaiseksi paras selitys minkä olen nähnyt Xin viimeaikaisista päätöksistä:


Apple panostaa klassiseen musiikkiin

Apple kertoi eilen ostaneensa klassiseen musiikkiin keskittyneen suoratoistopalvelu Primephonicin. Apple aikoo lopettaa itse Primephonic-sovelluksen, sisällyttää palvelun katalogin Apple Musiciin ja lanseerata uuden, pelkästään klassiseen musiikkiin keskittyvän suoratoistosovelluksen. Asiasta uutisoi mm. Techcrunch:

In a bid to expand its classical music offering, Apple today announced that it has acquired Primephonic. The Amsterdam-based service, which launched in 2014, will bring a laser focus on a music genre that’s been sorely lacking in Apple Music’s generalized approach to streaming.

The service will effectively be discontinued as a standalone offering as it’s absorbed into the broader Apple Music platform. On September 7, Primephonic will shut down for good, while Apple readies the 2022 launch of a classical music app based on its own streaming service.

“Artists love the Primephonic service and what we’ve done in classical, and now we have the ability to join with Apple to deliver the absolute best experience to millions of listeners,” Primephonic co-founder and CEO Thomas Steffens said in a release issued by Apple. “We get to bring classical music to the mainstream and connect a new generation of musicians with the next generation of audience.”

Applen tiedotteen asiasta löytää täältä. Apple tarjoaa nykyisille Primephonicin asiakkaille Apple Musicin ilmaiseksi kuuden kuukauden ajaksi.


ByteDance osti VR-firma Picon

Mainitaan vielä, että sosiaalisen median TikTokin emoyhtiö ByteDance, on ostanut VR-laitevalmistaja Picon. Pico on länsimaissa suhteellisen tuntematon (ainakin minulle täysin uusi tuttavuus), mutta kyseessä on ilmeisesti Kiinan toiseksi suurin VR-laitevalmistaja, ja maailman kolmanneksi suurin. Asiasta uutisoi CNBC:

TikTok owner ByteDance has made its first foray into virtual reality (VR) through the acquisition of a start-up called Pico.

Beijing-headquartered ByteDance did not disclose the size of the deal but said in a statement that Pico’s “comprehensive suite of software and hardware technologies, as well as the talent and deep expertise of the team, will support both our entry to the VR space and long-term investment in this emerging field.”

Pico was the third-largest virtual reality headset maker globally in the first quarter of 2021, with shipments growing 44.7% year-on-year, according to IDC.


Suosittelut 🕵️

Osto-opas NFT:ille

Tämän päivän suosittelu on twiittilanka Twitter-käyttäjä 6529:ltä, ensimmäisen NFT:n ostosta:

Tässä ei ole kryptoveteraaneille varmaan yhtään mitään uutta, mutta NFT:iden suosio vaikuttaa nyt vuotavan valtavirtaan, joten jos niiden ostaminen on mietityttänyt, niin tuossa on hyvä opas siihen.


Nopeet 🚀