Github julkisti päivityksiä Copilot-tekoälyavustajaan
Lisäksi: John Carmack ja tuotetaitoihin panostaminen
Huomenta! ☕
Transistori on arkiaamuisin ilmestyvä teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä uutiskirje, jota sponsoroi ohjelmisto- ja datakonsultointipalveluja tarjoava Three Point Consulting. Klikkaa Transistori tilaukseen ja pysy kartalla teknologiamaailman tuoreimmista käänteistä!
Uutiset 🗞️
Github julkisti päivityksiä Copilot-tekoälyavustajaan
Microsoftin omistama kehittäjäalusta Github julkisti eilen liudan tulevia päivitykisä yhtiön kehittäjille suunnattuun tekoälyavustaja Copilottiin. Github Copilot X laajentaa nykyistä Github Copilottia niin, että pelkän automaattisen täydennyksen lisäksi koodieditoriin on myös tulossa GPT-4:ään pohjautuvan chatbotti, joka osaa vastata kehittäjän koodiin liittyviin kysymyksiin.
Lisäksi yhtiö on on tuomassa tekoälyominaisuuksia mm. koodin muutosehdotuksiin (Pull Request), jonka myötä Copilot voi kirjoittaa esimerkiksi muutosehdotuksessa tulevaan koodiin puuttuvia yksikkötestejä.
A ChatGPT-like experience in your editor with GitHub Copilot Chat: We are bringing a chat interface to the editor that’s focused on developer scenarios and natively integrates with VS Code and Visual Studio. This does far more than suggest code. GitHub Copilot Chat is not just a chat window. It recognizes what code a developer has typed, what error messages are shown, and it’s deeply embedded into the IDE. A developer can get in-depth analysis and explanations of what code blocks are intended to do, generate unit tests, and even get proposed fixes to bugs.
…
Copilot for Pull Requests: You can now sign up for a technical preview of the first AI-generated descriptions for pull requests on GitHub. This new functionality is powered by OpenAI’s new GPT-4 model and adds support for AI-powered tags in pull request descriptions through a GitHub app that organization admins and individual repository owners can install. These tags are automatically filled out by GitHub Copilot based on the changed code. Developers can then review or modify the suggested description.
Näiden lisäksi yhtiö on tuomassa myös chatpohjaisen käyttöliittymän eri ohjelmistoprojektien dokumentaatioille ja uuden GPT-malleja hyödyntävän komentorivityökalun.
Github ei paljastanut koska kaikki ominaisuudet ovat yleisesti saatavilla, mutta pystytti niistä kiinnostuneille jonotuslistat. Alla vielä esittelyvideo Copilotin tulevista ominaisuuksista:
Valve julkisti Counter-Strike 2:n
Peliyhtiö Valve on kertonut, että yhtiön tekemä Counter-Strike (CS) peli saa virallisen jatko-osan tänä kesänä nimeltä Counter-Strike 2 (CS2). CS kuuluu maailman tunnetuimpiin ja pelatuimpiin peleihin. Valve on pystyttänyt CS2:lle oman sivuston, missä yhtiö kertoo lisää tulevan pelin teknisistä ominaisuuksista:
Counter-Strike 2 is the largest technical leap forward in Counter-Strike’s history, ensuring new features and updates for years to come.
All of the game’s new features will be revealed when it officially launches this summer, but the road to Counter-Strike 2 begins today as a Limited Test for select CS:GO players. During this testing period, we’ll be evaluating a subset of features to shake out any issues before the worldwide release.
Counter-Strike 2 arrives this summer as a free upgrade to CS:GO. So build your loadout, hone your skills, and prepare yourself for what’s next!
Yhtiö julkaisi mm. videon siitä miten savu ja savugranaatit toimivat nyt aiempaa realistisemmalla fysiikkamallinuksella:
Epic julkisti Unreal-editori tuen Fortnitelle ja rahaston sisällöntuottajille
Epic Games järjesti myös eilen oman State of Unreal -kehittäjätilaisuutensa, jossa yhtiö kertoi useasta uudesta peleihinsä ja Unreal-pelimoottoriinsa liittyvästä päivityksestä. Koko tunnin pituisen avajaispuheen voi katsoa täältä. Yhtiö julkaisi mm. Unreal -pelimoottorilla rakentamiseen tarkoitetun työkalun, jolla voi julkaista pelejä suoraan Epic Gamesin suosittuun Fortnite -peliin. Epiciltä:
What if creators and developers had more powerful tools and greater creative flexibility to reach Fortnite’s huge audience of more than 500 million player accounts? That becomes possible with Unreal Editor for Fortnite (UEFN), launched in Public Beta today at the State of Unreal.
UEFN is a version of Unreal Editor that can create and publish experiences directly to Fortnite. With many of Unreal Engine 5’s powerful features at your fingertips, creators and developers have a whole world of new creative options for producing games and experiences that can be enjoyed by millions of Fortnite players.
Samalla yhtiö kertoi, että aikoo ohjata 40 % liikevaihdosta jonka yhtiö saa Fortniten pelinsisäisessä tavarakaupassa tehdyistä ostoksista, sisällöntuottajille suunnattuun rahastoon. Eli jatkossa jos luot Fortniteen suosittua sisältöä (karttoja, esineitä yms.) on niistä mahdollista saada rahallista korvausta:
UEFN is being launched alongside Creator Economy 2.0, and in particular, engagement payouts—a new way for eligible Fortnite island creators, including Epic, to receive money based on engagement with their published content.
Engagement payouts proportionally distribute 40% of the net revenue from Fortnite’s Item Shop and most real-money Fortnite purchases to the creators of eligible islands and experiences, both islands from independent creators and Epic's own such as Battle Royale.Learn more here.
Suosittelut 🕵️
John Carmack ja tuotetaitoihin panostaminen
En muista kehittäjien olleen koskaan näin huolissaan oman osaamisensa tulevaisuudesta, kun päivittäin vaikuttaa siltä, että kielimallipohjainen tekoäly onnistuu automatisoimaan ohjelmointia entistä enemmän. Twitter-käyttäjä Swyx kokosi eilisen Github Copilot X:ään liittyen muutaman tällaisen reaktion
Mutta, vastapainoksi kaikelle tälle huolelle maailman ansioituneimpiin ohjelmoijiin kuuluva John Carmack (Id Software, Oculus, Meta) julkaisi viime viikonloppuna kuvankaappauksen käymästään Twitter-keskustelusta henkilön kanssa joka suunnittelee uraa ohjelmistokehityksen parissa, mutta joka on huolissaan tekoälyn vaikutuksesta ammattikuntaan.
Carmackin vastaus tähän huoleen on, että ns. tuotetaitoihin panostaminen lienee jatkossakin olevan ihan yhtä arvokasta kuin nyt, ja että kehittäjillä on taipumus keskittyä liikaa yksittäisiin työkaluihin eikä tarpeeksi oman työnsä tuottamaan arvoon:
Carmackin kommentti aiheutti myös paljon keskustelua Hacker Newsissä.
Nopeet 🚀
(€) Apple ja Microsoft dominoivat nyt S&P 500:aa, samalla kuin muut teknologiaosakkeet ovat laskeneet.
Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissio lähetti varoituksen Coinbaselle.
(€) NYT:n artikkeli siitä miten keskustella lasten kanssa tekoälystä.
Hyvät kalvot entiseltä VC-rahasto Benchmarkin kumppanilta, Sarah Guolta, tekoälystrategiasta. Guo on sitä mieltä, että suurin osa tulevista tekoälytuotteista tulee olemaan insinöörien/kehittäjien rakentamia eikä tieteilijöiden/data scientiestien.
Microsoft esitteli Notion-kilpailija Loopin.
Goldman Sachs rakentaa kehittäjilleen kielimalleihin pohjautuvaa työkalua, jonka on tarkoitus tehostaa näiden toimintaa.
Ubisoft esitteli tekoälytyökalun jolla pelinkehittäjät voivat vaivattomammin luoda dialogia ei-pelattaville hahmoille.
Bob Metcalf voitti Turing-palkinnon Ethernetin keksimisestä.
Mozilla perusti tekoälystartupin.
Uskomatonta että Microsoft osaa tehdä Loopin kaltaisia asioita mutta Windows 11 haku on edelleen hyödytön työkalu joka ei löydä mitään. :D