Github Copilot, Sony ostaa Housemarquen ja Shopify vähentää alustamaksujaan
Lisäksi Marc Andreessen Invest Like the Best -podcastissa
Huomenta! ☕
Huomenta ja tervetuloa kesäkuun viimeiseen Transistoriin!
Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!
Uutiset 🗞️
Github julkisti tekoälypohjaisen ohjelmointityökalun
Ohjelmoijille työkaluja valmistava ja teknologiayhtiö Microsoftin omistama Github ilmoitti eilen uudesta, tekoälyllä toimivasta työkalustaan nimeltä Github Copilot. Palvelua voi kai parhaiten kuvata ohjelmoinnissa jo nyt käytettyjen täydennystyökalujen (eng. autocomplete) viimeisimpänä versiona, joka kirjoittaa osittain koodinpätkiä pelkästään sillä, että ohjelmalle kuvailee mitä sen haluaa tekevän. Tämän lisäksi Copilot näyttäisi pystyvän suosittelemaan eri vaihtoehtoja koodin pätkille ja kirjoittamaan yksikkötestejä ohjelmoijan puolesta.
Copilot tulee olemaan lisäosa Microsoftin Visual Studio Code -tekstieditoriin ja sen käyttämä tekoäly, nimeltään Codex, on OpenAI:n kehittämän GPT-3 -mallin “jälkeläinen”. CNBC:ltä:
The model at the core of GitHub Copilot, called Codex, is a descendent of GPT-3, a powerful model that OpenAI trained on large volumes of text, Brockman said. Engineers fed the model “many, many terabytes of public source code out there,” Friedman said.
This isn’t the first time Microsoft has leaned on OpenAI to deliver smart software. Last month Microsoft showed how it would update the Power Apps Studio application, which nontechnical people use to write apps, so that users could type in words describing the elements they’d like to add and have GPT-3 show options for the necessary code.
Copilotin aikaisen vaiheen testaajat kertoivat kokemuksistaan tuotteeseen liittyvässä Hacker News -langassa.
Hieman asiaa sivuten, OpenAI:n toimitusjohtaja Sam Altman teki ennustuksen muutama viikko sitten Twitterissä siitä, että tietokoneen ääressä tehdyn työn hinta tulee laskemaan paljon nopeammin kuin oikeassa maailmassa tehdyn työn hinta.
Sony ostaa Housemarquen
Videopeli- ja viihde-elektroniikkayhtiö Sony, ilmoitti eilen ostaneensa Suomen yhden vanhimmista pelistudioista, Hausmarquen. Kauppahintaa ei kerrottu julkisuuteen. Helsingin Sanomilta (HS):
SUOMALAINEN pelistudio Housemarque on myyty pelialan jättiläiselle Sony Interactive Entertainmentille.
Housemarque tunnetaan viimeisimpänä Playstation 5 -konsolille julkaistusta Returnal-pelistä, joka sai hyviä arvosteluja kansainvälisiltä pelimedioita myöten.
…
Se on Suomen vanhin edelleen toimiva pelistudio. Yhtiö syntyi vuonna 1995, kun Ilari Kuittisen perustama Terramarque ja Harri Tikkasen Bloodhouse yhdistyivät.
”Olemme tehneet 15 vuotta yhteistyötä, ja varsinkin nyt Returnalin kanssa teimme paljon yhteistyötä myös Sonyn sisäisten studioiden kanssa. Tämä oli loppujen lopuksi aika luonnollinen siirtymä siinä mielessä”, sanoo Kuittinen HS:lle.
Housemarquen ostoa voidaan pitää yksinoikeuspelien trendin jatkeena. Sonyllä on nyt 13 sen omistamaa pelistudioita, jotka tekevät pelejä pelkästään PlayStationille. Tähän trendiin on tullut tosin viime vuosina pieni muutos, sillä Sony julkaisi Horizon: Zero Dawn -pelinsä myös PC:ille. Microsoft taas osti peliyhtiö Zenimaxin viime vuoden loppupuolella 7,5 miljardin dollarin hintaan.
Shopify laskee alustamaksujaan
Verkkokauppa- ja maksupalveluntarjoaja Shopify ilmoitti eilen laskenvansa sovelluskauppansa alustamaksujaan. Vastaisuudessa sovelluskehittäjien ei tarvitse maksaa vuoden aikana kertyneestä ensimmäisestä miljoonasta dollarista Shopifylle lainkaan “veroa” prosentuaalisen alustamaksun muodossa. Ensimmäisen miljoonan ylittävästä summasta Shopify ottaa 15 %. Techcrunchilta:
Following similar moves by Apple, Google, and more recently Amazon, among others, e-commerce platform Shopify announced today it’s also lowering its cut of developer revenue across its app marketplace, the Shopify App Store, as well as the new Shopify Theme Store. The news was announced today alongside a host of other developer-related news and updates for the Shopify platform at the company’s Unite 2021 Conference, including updates to Checkout, APIs, developer tooling and frameworks, among other things.
Shopify says its app developer partners earned $233 million in 2020 alone, more than 2018 and 2019 combined — an increase that can likely be attributed, in part, to the COVID-19 pandemic and the rapid shift to e-commerce that resulted. Today, there are over 6,000 publicly available apps across the Shopify App Store, and on average, a merchant will use around six apps to run their business.
Now, Shopify says it will drop its commissions on app developer revenue to 0%, down from 20%, for developers who make less than $1 million annually on its platform. This benchmark will also reset annually, giving developers — and, particularly those on the cusp of $1 million — more earning potential. And when Shopify’s revenue share kicks in, it will now only be 15% of “marginal” revenue. That means developers will pay 15% only on revenue they make that’s over the $1 million mark.
Ilmoitus tapahtui Shopifyn Unite-kehittäjäkonferenssissa. Shopify jakoi myös tilaston, jonka mukaan keskemääräinen Shopify-sovelluskaupan kehittäjä tienaa 1,5x enemmän kuin keskimääräinen AppStore-sovelluskehittäjä ja 4x enemmän kuin keskimääräinen Google Play-sovelluskehittäjä.
Suosittelut 🕵️
Marc Andreessenin haastattelu Invest Like the Best -podcastissa
Riskirahoittaja ja ensimmäisen graafisen verkkoselaimen luoja, Marc Andreessen oli eilen julkaistun Invest Like the Best -podcast jakson vieraana. Olen elämäni aikana ehtinyt aika monta Andreessenin haastattelua ehtinyt kuulemaan, mutta se mikä tästä teki mielenkiintoisen oli hänen visio siitä miten Andreessenin perustama riskirahasto Andreessen Horowitz emuloi toiminnassaan Hewlet-Packardia:
But there were advantages to that structure that just basically got lost. And so then you kind of say, okay, what if I'm just a startup today? So I'm just like a raw startup company, and I'm just starting, and it's just me and my friends are trying to build a product. What is it that we're lacking? And of course what we're lacking is all the stuff the HP central office used to do. We're lacking brand, we're lacking distribution, we're lacking money, we're lacking talent. We're lacking any stroke with the government whatsoever. We're lacking any ability to deal with press. We're lacking all these things. We're lacking somebody we can call when the shit hits the fan. We're just kind of on our own. We're on an isolated island by ourselves.
Basically, you can kind of tell where this is going, is this idea of sort of HP 2.0, which is basically, can we construct in the context of a venture capital firm that is a minority investment and impact companies, can we construct the modern equivalent of what would have been that HP central office from like 1960, and provide our companies with that kind of overlay capability, with all of that reinforcement and brand and help and power that you would have had as a division of HP? But then of course it's a different deal. We're not in control. HP was in control of all his divisions. We're a minority investor, right? So we ride along with the founder.
So it's a different kind of relationship. They don't work for us, but with the huge advantage that we have no need for strategic consistency. We're not an operating company. And so as a consequence, we are completely unbounded in terms of how many different sectors we can invest in. We're completely unbounded in terms of how many different companies we can invest in, assuming we can find quality companies.
I'll just give you an example. We now have 250 companies active in the portfolio today where we own more than 10% of the company. HP or IBM at the peak of their power, they didn't have 250 divisions. They didn't have anywhere close to 250 divisions. There is a scalability in the venture model that in theory is much broader. We can provide a much bigger umbrella across all these companies, with the trade off that we don't have majority ownership. We have minority ownership, and we don't have control.
Alla haastattelun Spotify-linkki:
Nopeet 🚀
Erinomainen artikkeli HS:ssä siitä miten kryptovaluuttojen erikoiset nimet aiheuttavat päänvaivaa suomenkielen kieliasuille.
Huhujen mukaan GTA 6 olisi tulossa vasta vuonna 2025.
Remedy työstää kahta uutta Control-peliä.
“Hyveelliset” pelit saavat jalansijaa.
Uusi essee Paul Grahamilta, joka käsittelee kovan työn merkitystä. Hacker News suhtautui tähän hieman jakautuneesti.
Facebook julkaisi oman uutiskirjepalvelunsa, Bulletinin.
75 % VC rahoista menee nyt yli 50 miljoonan dollarin diileihin.
Sequoia julkisti uusimman erän yrityksiä, jotka osallistuvat sen Surge hautomoon. Hautomo keskittyy Intialaisiin ja Kaakkois-Aasialaisiin yrityksiin.
Coinbase haluaa tukea entistä enemmän hajautuneisuutta.
NYT juttu Applen strategiasta.