FBI hakkeroinnin kohteena, Facebook lanseerasi yhteisöille verkkokaupat ja Apple ostaa mahdollisesti mainoksia sovellusten puolesta.
Lisäksi Ben Thompson pohtii onko Microsoftilla paras lähtöasetelma metaverseen?
Huomenta! ☕
Huomenta! Palaan virallisesti isyyslomalta tänään. Ajattelin, että yritän kirjoittaa edelleen joka arkipäivä, mutta yksi asia minkä olen viimeisen kahden viikon ajalta oppinut on, että en enää omista omaa aikaani. Joten, jos alkaa tuntumaan siltä, että kirjoittaminen on liian vaikeaa, harvennan suosiolla kirjoitustahtia.
Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!
Uutiset 🗞️
FBI hakkeroinnin kohteena
Yhdysvaltain liittovaltion poliisi, FBI, on joutunut hakkeroinnin kohteeksi. Hakkerit kohdistivat hyökkäyksensä FBI:n sähköpostipalvelimiin joiden kautta he lähettivät tuhansia valeviestejä FBI:n nimissä. Valesähköposteissa väitetään sähköpostin saajien altistuneen tietoturvahyökkäykselle, ja että tämän takana olisi tietoturva-asiantuntia Vinny Troia. The Vergeltä:
Hackers targeted the Federal Bureau of Investigation’s (FBI) email servers, sending out thousands of phony messages that say its recipients have become the victims of a “sophisticated chain attack,” first reported by Bleeping Computer. The emails were initially uncovered by The Spamhaus Project, a nonprofit organization that investigates email spammers.
The emails claim that Vinny Troia was behind the fake attacks and also falsely state that Troia is associated with the infamous hacking group, The Dark Overlord — the same bad actors who leaked the fifth season of Orange Is the New Black. In reality, Troia is a prominent cybersecurity researcher who runs two dark web security companies, NightLion and Shadowbyte.
FBI on todennut, että hakkerit eivät ole saaneet käsiinsä mitään dataa hyökkäyksen seurauksena.
Facebook lanseerasi ryhmien ostotoiminnallisuuden
Sosiaalinen media Facebook on kertonut lanseeranneensa ostotoiminnallisuuden palvelunsa yhteisö-ominaisuuteen. Yhteisöjen hallinnoijat pystyvät nyt perustamaan verkkokaupan yhteisön Facebook-sivulle. Verkkokaupan tuotot menevät yhteisön hallinnoijille, jotka saavat käyttää tuotot parhaaksi näkemällään tavalla. Facebook pitää ominaisuutta hyvänä mm. hyväntekeväisyyden näkökulmasta. TechCrunchilta:
Facebook announced today that it’s rolling out new shopping features: Shops in Groups, product recommendations and a test of Live Shopping for Creators.
Shops in Groups enables admins of Facebook groups to set up an online store on their associated Facebook Page. It’s up to the admins where this money goes — in the case of OctoNation, a page that tested the feature, the profits went to OctoNation’s nonprofit that educates people about octopuses (octopi?). This could get hairy in groups that don’t have a clear philanthropic aim, but it’s not as though Facebook groups have never been sites for drama before. Still, Yulie Kwon Kim, Meta’s vice president of Product Management, pointed out that many group admins are volunteers, and these shops could offer them a revenue stream for their work.
“The money goes to the group admin, and they can decide how they want to use it,” she told TechCrunch. “This is a great way for people to sustain and keep the group going.”
Apple ostaa sovellusten puolesta Google mainontaa?
Mainitaan vielä, että Forbes raportoi Applen ostaneen Google mainoksia isojen sovellusten puolesta, ja nämä mainokset ohjaisivat suoraan AppStoreen. Jos kuluttaja ostaa AppStoren kautta esimerkiksi tilauksen sovellukseen, saa Apple itselleen 30 % tilauksen arvosta. Forbesin lähteinä ovat olleet nimenomaan useat sovelluskehittäjät. Kehittäjien mukaan Google ei suostu poistamaan mainoksia alustaltaan.
Apple is secretly buying Google ads for high-value apps to collect potentially millions of dollars in subscription revenue, multiple app publishers have told me. Apple is placing the ads without the app developers’ consent, and Google won’t delete them, they say.
The cost: potentially millions of dollars in lost revenue. Plus, high advertising costs for their own campaigns.
It’s a form of ad arbitrage, they say, and it’s been going on for at least two years.
Impacted businesses include major brands such as dating apps like Tinder, Plenty of Fish, and Bumble, media giant HBO, education and learning publisher Masterclass, and language learning service Babbel. The ads don’t disclose that they are from Apple and would, to most observers, simply look like ads from the brands and app publishers themselves that happen to go right to the App Store. They do, however, have similar tracking links with near-identical parameters that indicate one agency is likely placing all of them.
Suosittelut 🕵️
Onko metaverse sittenkin yritysalusta?
Ben Thompson kirjoitti erinomaisessa Stratechery blogissaan paljon viime viikkojen metaverse-tapahtumista. Thompson sai mm. 45 minuutin pituisen haastattelun itse Mark Zuckerbergiltä.
Mielenkiintoisin huomio Thompsonilta oli kuitenkin se, miten hyvin Microsoft on asemoitunut metaverse-kisan alussa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että ehkä VR:n iso läpimurto tulee olemaan se, että se korvaa näytöt työpaikoilla.
Think again over the last couple of years: most of those people working from home were hunched over a laptop screen; ideally one was able to connect an external monitor, but even that is relatively limited in size and resolution. A future VR headset, though, could contain as many monitors as you could possibly want — or your entire field of view could be one massive monitor. Moreover, the fact that a headset shifts your senses out of your physical environment is actually an advantage if said physical environment has nothing to do with your work.
In this world joining a meeting does not entail shifting your context from a computer to a headset, but simply clicking a button or entering a virtual door; now all of the advantages of virtual reality — the sense of presence in particular — comes for free. What will seem anachronistic is using a traditional laptop or desktop computer; those, like a headset, keep you stationary, without any of the benefits of virtual reality (of course not everyone will necessarily use a fully contained headset like an Oculus; those with high computing needs would use a headset tethered to their computer
Thompson pitää todennäköisenä, että VR:n käyttöönotto tulee seuraamaan PC-markkinoiden mallia 80- ja 90-luvuilta, jolloin yritykset ostivat työntekijöilleen tietokoneita. Työntekijät sitten tottuivat käyttämään niitä töissä, ja pikkuhiljaa alkoivat ostamaan niitä kuluttajamielessä kotiin:
I suspect that this is the path that virtual reality will take. Like PCs, the first major use case will be knowledge workers using devices bought for them by their employer, eager to increase collaboration in a remote work world, and as quality increases, offer a superior working environment. Some number of those employees will be interested in using virtual reality for non-work activities as well, increasing the market for non-work applications.
All of these work applications will, to be clear, still be accessible via regular computers, phones, etc. None of them, though, will be dependent on any one of those devices. Rather these applications will be Internet-first, and thus by definition, Metaverse-first.
Microsoft on tässä valtavan hyvässä asemassa, koska se on jo vallannut työpaikat. Teams dominoi työpaikoilla ja siitä on varsinkin COVID:n myötä tärkeämpi kuin itse toimistoista:
Microsoft can accomplish this vision with Teams in large part because Microsoft makes so many of the component pieces; this gives the company a powerful selling proposition to businesses around the world whose focus is on their actual business, not on being systems integrators. So many Silicon Valley enterprise companies miss this critical point: they obsess over the user experience of their individual application, without considering how that app fits in the context of a company for whom their app is a means to an end.
This integration, though, also means that Microsoft has a big head start when it comes to the Metaverse: if the initial experience of the Metaverse is as an individual self-contained metaverse with its own data and applications, then Teams is already there. In other words, not only is enterprise the most obvious channel for virtual reality from a hardware perspective, but Teams is the most obvious manifestation of virtual reality’s potential from a software perspective
Microsoft ei tosin tällä hetkellä tee itse VR-laseja, ja niissä Facebookilla on selkeä etumatka. Tosin en usko hetkeäkään siihen, etteikö Microsoft pystyisi tällaisia laseja myös itse alkaa rakentamaan. Thompson myös totesi, että ehkä Microsoftin pitäisi harkita HTC:n VR-liiketoiminnan ostamista. Yritys on harjoittanut yrityskauppoja ahkerasti viime vuosina ja HTC:n Vive voisi sopia hyvin sen tuleviin metaverse-suunnitelmiin. Lisäksi, sääntelijät eivät ole läheskään yhtä huolissaan vanhasta kunnon Microsoftista kuin mitä ne ovat esimerkiksi Facebookista, jonka yrityskaupat käydään tätä nykyä suurennuslasin kanssa läpi.
Nopeet 🚀
Spotify suunnittelee äänikirjojen tarjoamista.
Bitcoinin Taproot-päivitys on nyt livessä.
Apple julkisti IT-palveluita pk-yrityksille.
(Maksumuuri) Elon myi viime viikolla yhteensä 6,9 miljardin dollarin edestä Teslaa.
(Maksumuuri) Metan (tuleva) CTO haluaa metaversessä olevan “Disney-tason” turvallisuutta.
Yann LeCunnin New York Universityssä pitämä Deep Learning -kurssi on vapaasti saatavilla netissä.
Miten pyörittää (docker)kontteja AWS:ssä?
Sequoia on sijoittanut kiinalaisiin puolijohdeyrityksiin (twiitti ja maksumuurin takana oleva kirjoitus)