Apple sallii mediasovellusten kiertävän alustamaksut, YouTube Musicillä 50 M käyttäjää ja Twitter julkaisi superseuraukset.

Lisäksi New York Times profiloi sisältötalouden suojelupyhimystä, Li Jiniä.

Huomenta! ☕

Transistori on arkipäivisin ilmestyvä, teknologiauutisiin ja internet-kulttuuriin keskittyvä, uutiskirje. Voit ryhtyä Transistorin tilaajaksi kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alle ja painamalla osoitekentän vieressä olevaa Subscribe-nappia!

Uutiset 🗞️

Apple sallii mediasovelluksissa linkit tilin perustamista varten

Teknologiayhtiö Apple on ilmoittanut, että se sallii ensi vuoden alusta alkaen sen iOS:n sovelluskaupassa, App Storessa olevissa mediasovelluksissa, linkit verkkosivuille asiakkaiden tilien perustamista varten. Mediasovelluksiksi Apple laskee kaikki uutis-, kirja-, ääni-, musiikki ja videosovellukset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sovellusten kuten Spotifyn ja Netflixin on nyt mahdollista kiertää App Storen 30 % alustamaksut.

Applen päätöksen seurauksena Japanin kilpailuviranomainen lopettaa tutkinnan yhtiön toiminnasta. Ja vaikka päätös tehtiin sovussa nimenomaan Japanin kilpailuviranomaisen kanssa, tulee se voimaan maailmanlaajuisesti. Päätös ei tule koskemaan pelinkehittäjiä tai muita sovelluksia, joihin kuuluu mm. erilaiset muistiinpanosovellukset. Päätös myös sulkee pois sovellukset jotka tarjoavat sovelluksen sisäisiä ostoja (eng. in-app purchases).

Applen verkkosivulta:

Apple today announced an update coming to the App Store that closes an investigation by the Japan Fair Trade Commission (JFTC). The update will allow developers of “reader” apps to include an in-app link to their website for users to set up or manage an account. While the agreement was made with the JFTC, Apple will apply this change globally to all reader apps on the store. Reader apps provide previously purchased content or content subscriptions for digital magazines, newspapers, books, audio, music, and video.

To ensure a safe and seamless user experience, the App Store’s guidelines require developers to sell digital services and subscriptions using Apple’s in-app payment system. Because developers of reader apps do not offer in-app digital goods and services for purchase, Apple agreed with the JFTC to let developers of these apps share a single link to their website to help users set up and manage their account.

Before the change goes into effect in early 2022, Apple will update its guidelines and review process to make sure users of reader apps continue to have a safe experience on the App Store. While in-app purchases through the App Store commerce system remain the safest and most trusted payment methods for users, Apple will also help developers of reader apps protect users when they link them to an external website to make purchases.

Tämä on aika valtava asia, vaikkakin varmasti muut sovelluskehittäjät tulevat olemaan pahoillaan, että tämä ei kosketa heitä. Asiasta uutisoi mm. The Verge. Alla vielä Ben Thompsonin reaktio Twitterissä.


YouTube Musicilla 50 miljoonaa maksavaa käyttäjää

Suoratoistopalvelu YouTuben musiikkipalvelulla, YouTube Musicillä, on usean lähteen mukaan nyt 50 miljoonaa käyttäjää. Palvelu on nyt myös maailman nopeiten kasvava musiikin suoratoistopalvelu. Bloombergilta:

YouTube has signed up more than 50 million paid subscribers to its music service, a major milestone for Google’s video site that has long been criticized by record labels and Hollywood studios for giving away their work for free. 

That 50 million figure includes people paying for YouTube Music, customers for YouTube Premium, who get music as part of their subscription, as well as customers still on a trial basis. The company didn’t disclose how much revenue it was generating from its subscriptions, nor the average price the users paid.

Google has experimented with charging for music for the last decade, cycling through several different products and names without much success. But the performance of the current music service, rolled out in June 2018, suggests YouTube has finally figured out how to persuade many of its customers to pay for music. YouTube is the fastest-growing paid music service in the world, according to Midia Research, and now accounts for about 8% of the world’s subscribers. Spotify is first by a wide margin.


Twitter lanseerasi superseurattavat

Mainitaan vielä, että Twitter on vihdoin aloittanut kokeilun superseurausten kanssa. Superseuraukset ovat sovelluksen sisällä oleva maksullinen palvelu, minkä kanssa käyttäjät voivat maksaa muille käyttäjille näiden “superseuraamisesta”. Nämä superseurattavat voivat sitten julkaista sisältöä pelkästään superseuraajilleen.

Whether it’s Tweets about the best skincare routine, your astrological sign (hello #virgoszn) or that funny meme, Twitter is where people go to have real conversations with others who share their interests. These incredible conversations make Twitter what it is and we want to support the people creating them so that Twitter continues to be a place to connect with others authentically. This year, we’ve started to do more to support the voices driving these conversations with money, through Tip Jar and Ticketed Spaces.

Today we’re excited to introduce Super Follows, a new way for people to earn monthly revenue by sharing subscriber-only content with their followers on Twitter. With Super Follows, people can create an extra level of conversation on Twitter (sharing bonus Tweets and more!) to interact authentically with their most engaged followers – all while earning money. 

Creating Super Follows content is for anyone who brings their unique perspectives and personalities to Twitter to drive the public conversation, including activists, journalists, musicians, content curators, writers, gamers, astrology enthusiasts, skincare and beauty experts, comedians, fantasy sports experts, and more. Everyday their Tweets, Spaces, Direct Messages, photos and videos resonate with their audience and create vibrant conversations on Twitter. 

Twitterin superseurattavat voivat veloittaa joko 2,99, 4,99 tai 9,99 dollaria kuukaudessa. Yhtiö testaa toimintoa nyt aluksi vain USA:ssa ja Kanadassa ja vain sen iOS-sovelluksessa.


Suosittelut 🕵️

New York Times profiloi sisältötalouden suojelupyhimystä, Li Jiniä.

Liioittelen vain hieman kun sanon, että Li Jin on yksi tärkeimmistä ihmisistä internetissä. Li, entinen Andreessen-Horowitzilla työskennellyt sijoittaja, on tehnyt pitkään työtä ns. sisältötalouden parissa (jos joku keksii Creator Economy -termille paremman suomennoksen kuin sisältötalous, niin kertokaa siitä minulle).

Syy miksi pidän sisältötaloutta niin merkittävänä asiana on, että olen niellyt täysin punaisen pillerin sen lupauksesta, että yhä useampi ihminen työskentelee tulevaisuudessa internetissä ja rahastaa esim. luomallaan sisällöllään. Tämän kehityksen pitäisi ainakin teoriassa luoda ihmisille mahdollisuuksia parempiin töihin, jotka ei ole sidottu fyysiseen sijaintiin.

No nyt New York Timezin Taylor Lorenz teki Listä profiilin, missä käytiin läpi Lin taustaa ja filosofiaa:

If there is such a thing as an It Girl in venture capital these days, Ms. Jin, 31, would fill the bill. She sits at the intersection of start-up investing and the fast-growing ecosystem of online creators, both of which are red hot. And while she formed her own venture firm, Atelier Ventures, just last year and has raised a relatively small $13 million for a fund, Ms. Jin was among the first investors in Silicon Valley to take influencers seriously and has written about and backed creators for years.

A Harvard graduate who was inspired by the ideas of Friedrich Engels and Karl Marx, Ms. Jin is also aggressively pro-worker. She has made it clear in podcasts and her Substack newsletter that creators should get the same rights as other workers. Among the ideas she has championed is a “universal creative income,” which would guarantee creators a base amount of money to live on.

Lin kaksi tunnetuinta kirjoitusta ovat The Passion Economy and the future of work, sekä 100 True fans, jotka molemmat ovat lukemisen arvoisia jos sisältötalous kiinnostaa.


Nopeet 🚀